Johannaalmqvist

Gårdagens tävling:

Publicerad 2013-03-15 21:35:00 i Tävlingar,

Gårdagen kan bara resulteras i ett enda ord - KAOS! Haha, från början till slut typ. Men samtidigt väldigt lärorik och spännande såklart. 
Vi pratade om att börja lasta typ fyra (bangång fem, och vi visste inte hur lång tid det skulle ta) men så blev det inte riktigt.. Stog och smörjde allt då, hade knappt packat någonting och hästarna stog utan transportskydd och så!
 
Tror vi började lasta vid halvfem och då hade jag halvt panik, eftersom jag var osäker på om någon av dom skulle gå på.. Båda är väldigt jobbiga att lasta, men det gick på något sätt.
Therese typ "lyfte" på Isidor på transporten och Tuttan kollade en gång, och sen gick hon snällt på och både jag och mamma stog som fågelholkar - vad hände där lixom? Men bara att le och vara glad, såklart.
 
Kom till troya strax innan fem, så det tog inte alls lång tid dit vilket verkligen var skönt. Gick banan och det var mycket läskiga saker, plank och vattenmatta (men som tur var så var de valfri, så skippade att hoppa den med någon av mina). 
Gick och lastade av Isidor och började rida fram honom. Han var riktigt pigg vilket självklart var ett stort plus! Haha och han var så söt - det var typ en ponny som hade samma färger som Jackpot, och han gick och kollade på den hela tiden och var bombsäker på att det var han.
Så söt verkligen! Det roligaste var att Jackpot är ganska liten och tanig, medan denna var typ en maxad c-ponny och hyfsat tjock. Men Isidor är ju van vid att Jackpot är med på varje tävling, så han var säker på att det var han. Sötis!
 
Började sen hoppa fram och han hoppade verkligen jättebra. Första gången när jag red mot räcket, så stannade han två meter innan och skulle bajsa, men efter det så hoppade han jättebra över framhoppningshindrerna. Tog räcket och oxern två gånger var innan jag gick in på banan!
Gick direkt och kollade på vattenmattan och den ville han INTE gå nära, och blev jätterädd min lilla bebis. Så bestämde direkt för att inte hoppa den i någon av klasserna. Red två 60-klasser, vilket kändes bra.
 
Kollade sen runt på lite andra hinder innan jag började rida mot första hindret. Hoppade ettan och tvåan bra, inget flyt eller något, han sög inte alls men hoppade ändå. I svängen mot trean så tappade jag min stigbygel, och när jag skulle ta tillbaka den så tror jag att jag störde honom + att det stog några skyltar brevid som han kollade till på, så där stannade han.
Men red på igen och då hoppade han och sen fyran och femman hoppade han utan problem. Sen så stannade han på sexan för där tittade han till på skyltarna igen, som han kollade på innan. Men red på igen och sen sexan och sjuan hoppade han och sen stannade han en gång på åttan, men andra gången så hoppade han. Skippade sen nian som var vattenmattan och gick ut ifrån banan med tre stopp. Fick vänta medan en hoppade i mellan och sen var det jag igen.
 
Har film ifrån första rundan där han stannade, men den är jättesuddig + att slutet inte är med, så vet inte om ni vill se den? Vill ni det så lägger jag självklart upp den, men annars så lägger jag bara upp den andra. Ni får välja!
 
Gick sen in på banan igen och då var det som att sitta på en helt annan häst, haha. Han sög mot alla hinder och flöt på, och gjorde några glädjeskutt och tyckte det var superkul.
Tvekade inte på någonting utan gick in och hoppade banan felfritt, utan problem. Så himla fin var han och hoppade så lätt! Fina killen <3
 
Fick bli en gammal bild, blev inga bilder igår, utan bara filmer!
 
Sen efter det började det verkliga kaoset.. Jag har enbart haft två hästar med mig EN enda gång på tävling förut, och då red jag två helt olika klasser, så då var det lugnt.
Men denna gången så red jag 60/60 med Isidor och sen skulle jag ha startat 60/70 med Tuttan, men det hade inte funnits en chans att jag skulle hinna det. Var typ fem hästar efter Isidor, innan jag skulle in med Tuttan och jag fick verkligen PANIK!! Hade ingen aning om hur jag skulle göra.
 
Stog där med båda hästarna i handen, mamma gjorde iordning Tuttan och sadlade henne och helt plötsligt hörde jag att det var jag som skulle in på banan.
Hade inte ridit fram, hästen var inte helt färdig och vi hade inte fått på Isidor på transporten. Ylva kom och hjälpte mamma, så jag kunde springa iväg och prata med funktionärerna hur jag skulle göra.. Kunde ju inte gärna gå in direkt på banan.
 
Stog typ och halvgrät när jag pratade med en funktionär, men hon förstog ju att jag inte kunde gå in och rida direkt. Vi försökte lösa det på bästa sätt, så det fick bli att jag fick starta sist i två 70-klasser  - men utan bakbom på oxrarna, så bara räcken alltihop.
Fanns inget annat att göra, så det var så vi fick göra.
 
Sprang tillbaka, blev uppslängd på Tuttan och satt på en helstressad storhäst på ett nytt ställe helt själv. Mamma och dom var tvugna att få på Isidor, så jag fick klara mig själv! Kände mig väl inte jättepepp på det, men det var bara att göra det. Tuttan taktade och studsade, och kollade på allting - men gjorde ingenting. Tur det!
Började trava fram inne på framhoppningen (var framridning och framhoppning i deras stora paddock på Troya) och hon var pigg, men lyssnade bra. Gick och kollade på allting, men annars så var det ingenting. Mamma kom sen, så hon kunde hjälpa mig. Började galoppera litegrann och red sen över lilla några gånger, innan jag började hoppa fram.
 
Kände mig lugnare då och både jag och Tuttan började slappna av. Hade hyfsat gått om tid, så behövde inte stressa längre. Travade över räcket en gång och hoppade det sen en gång i galopp - och hon hoppade som ingenting. Kollade inte alls eller något. Trots allt första gången hon är ute och första gången i den paddocken och hon bara "tralalala" och hoppade.
Bad mamma sänka oxern, så red över den en gång också innan jag gick in på banan.
 
Väl inne så var hon helspänd och stressad, vilket inte alls var konstigt. Nytt ridhus, färgglada hinder och plank, massa människor som gick på läktaren och ljud överallt.
Tror att vi stannade en gång på varje hinder och höll på att ramla av en gång när hon gjorde ett fulstopp, lilla bebisen! Men tack vare jätteschyssta funktionärer och en stöttande publik, så lyckades vi iallafall hoppa alla hinder. Dom la ner varje hinder efter att hon hade stannat och lät oss hoppa det lägre, och var jättesnälla allihopa. Sen dom gångerna hon tvekade på något, så stog alla på läktaren och smackade och ba "kom igen" så det kändes jättebra ändå. Det är första gången ute och hon var inte redo för att hoppa 70 och hade inte vart redo att hoppa 60 heller. Trodde hon skulle klara det, då hon hoppat så klockrent hemma på allt jag styrt på, men det är klart att det är skillnad att rida hemma och rida på ett nytt ställe men publik så nära osv.
 
Sen andra rundan så la funktionärerna ner alla översta bommar innan jag red, så det låg väl på 50 och då hoppade hon felfritt och var mycket mer avslappnad!
Fortfarande lite spänd och tittig såklart, men det var stor skillnad. Mycket bättre flyt och allt kändes mycket bättre.
 
Vill ta och hissa Kungälvs hästsportsklubb för en välorganiserad pay and jump, med trevlig speaker som önskade mig lycka till andra gången med båda och berömde oss när vi kom felfritt andra rundan och allt. Sen schyssta funktionärer som ställde upp och hjälpte oss över hindrerna, genom att lägga ner hinder efter hinder, och smackade på så att vi kunde hoppa. Och sen att dom löste det så att jag kunde hoppa med Tuttan, även fast det blev lite strul. Så stor hiss till alla som var med på tävlingen och khsk, som ordnade en rolig tävlingslik pay and jump och löste alla problem på bästa möjliga sätt.
Och sen vill jag självklart tacka hela publiken som var med och hejjade på oss!
 
Har film på båda rundorna även här, men vet inte om första filmen är så kul att se på, eftersom hon stannar på allt haha? Men vill ni se så visar jag självklart, men annars kanske det inte är jättekul att se på. Sen stoppas även den mitt i banan, men ja ni väljer!
 
Är iallafall jättenöjd över båda hästarna, som skötte sig exemplariskt i transporten och på framhoppningen och inne på banan och allt.
Det är ju trots allt bara en träning och jag hade inte direkt räknat med att få fyra toppenrundor med båda. Så är jättenöjd verkligen!
Fick ju reda på att Tuttan inte var redo, så nästa start vi startar så rider jag nog 50/50 med henne. Therese och co. pratade om att åka till Troya nästa vecka också, men får se lite på om jag ska åka och isåfall hur jag ska göra med hästarna..
 
Det går inte att rida båda så tätt som jag gjorde igår, så antingen får jag lämna en häst hemma eller annars så får jag försöka lösa det på annat sätt, men vet inte hur. Och om jag bara åker med en, så vet jag inte vem jag åker med?! 
Haha, men vet inte ännu om jag ska åka. Vill helst ha en pay and jump, där alla ponnyer startar först alla klasser och sen stora hästar, för då har jag gått om tid att rida båda och behöver inte stressa på samma sätt och så. Men vi får se lite på det med nästa vecka, har inte bestämt mig helt och vet inte helt säkert om Therese och dom skulle åka!
 
(Filmerna kommer imon eller söndag)
 
/Johanna

Kommentarer

Postat av: Elin

Publicerad 2013-03-15 23:14:24

Hej! Du är inte intresserad av en ny bloggdesign? (trots att den du har är jättefin, haha!) Jag säljer nämligen och det skulle vara jätteroligt om du ville läsa mer i detta inlägget :D :
http://slowmotionphoto.blogg.se/2013/february/kopa-design-2.html#comment

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kul att ni hittat hit! Jag som driver bloggen heter Johanna Almqvist och är 15 år. Min passion i livet är hästar och just nu rider jag min c-ponny Sörbys Torina *1999. Torina har gått upp till MSV:A hoppning och har bl.a vunnit 4-årschampionatet. I min blogg får ni följa min vardag, träningar och tävlingar, med- och motgångar, åsikter och en massa annat! Kontakta mig? - [email protected]!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela